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한국인터넷정보학회 논문지

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한글제목(Korean Title) 과학영재를 위한 ICT 핵심역량 교육에 대한 전문가 인식 조사
영문제목(English Title) G/T Experts’ Recognition on Educating ICT Core-competencies for Gifted Students in Science
저자(Author) 이재호   진석언   신현경   Jaeho Lee   Sukun Jin   Hyunkyung Shin  
원문수록처(Citation) VOL 17 NO. 06 PP. 0143 ~ 0152 (2016. 12)
한글내용
(Korean Abstract)
본 연구에서는 과학영재들에게 ICT 핵심역량을 키워줄 수 있는 교육방안을 수립하기 위해 과학영재들에게 필요한 ICT 핵심역량은 무엇이며, 과학영재들에게 ICT 핵심역량을 키워줄 수 있는 효과적인 교육방법은 무엇인지 등을 확인하고자 하였다. 이를 위해 창의적인 미래 인재에게 필요한 ICT 역량에 대한 기존 연구[6]를 기반 모델로 설정하여, 해당 연구에서 제시하고 있는 핵심역량 등에 대해 영재교육 전문가 그룹을 대상으로 의견조사를 실시함으로써 그 타당성을 검토하였다. 본 연구의 특성상 대규모의 영재 교육 담당전문가들을 대상으로한 의견 조사가 필요하다는 점과 이러한 전문가들이 지리적으로 전국에 걸쳐 분산되어 있다는 난점을 극복하기 위해 온라인 의견 조사지를 제작하여 전문가들의 의견을 수집하였다. 수집된 자료는 주로 빈도 분석에 의해 요약, 종합하는 방법으로 현장 전문가들의 의견을 확인하는데 활용되었다. 일부 ICT 역량 수준별 비교 등의 집단 비교를 위해 x2검증 또는 변량분석(ANOVA)이 활용되었다. 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 대부분의 G/T 전문가들은 과학 영재 학생들을 위한 교육과정에 ICT 역량을 강화하기 위한 내용의 중요성과 필요성을 인식하고 있었다. 둘째, 대부분의 G/T 전문가들은 지식 기술 역량, 통합창의 역량, 인성 역량의 3대 핵심 역량이 과학 영재들을 위한 ICT 역량으로서 타당한 것으로 인식하였다. 셋째, 대부분의 G/T 전문가들은 각 핵심 역량별로 제시된 하위 교육 목표들을 과학 영재들을 위한 ICT 역량 강화 교육의 교육 목표로서 타당한 것으로 인식하였다. 넷째, 대부분의 G/T 전문가들은 과학영재들을 위한 ICT 역량 강화 교육의 교육 형태로서 '산출물 제작 중심 교육’과 ‘정보 기기 활용 교육’이 중요하다고 인식하였다.
영문내용
(English Abstract)
In this paper, we attempted to provide the bases of effective educational programs for fostering ICT competencies of gifted students in science. For this purpose, we tried to answer the questions like ‘What are the ICT core-competence for gifted students in science?’ and ‘How can we educate those competencies effectively?’ We started by reviewing existing studies on ICT competencies for talented people in future society and then adopted one[6] as the basis for further validation. We tried to work with as many G/T experts as possible, and decided to use the online survey methodology because the experts are scattered all over the country. The survey was sent to the corresponding person who is in charge of G/T education in each area, and then e-mailed to G/T experts in that area. Through these procedures, three hundred four(304) G/T experts from all around the country participated in this survey. The results showed the followings: (1) G/T experts agreed with the importance and necessity of ICT competencies for gifted students in science; (2) G/T experts agreed with the validity of three core ICT competencies, which are ‘knowledge and skills competence, creativity competence, and characteristic competence,’ for gifted students in science; (3) G/T experts agreed with the validity of educational goals, which are suggested for fostering each ICT core-competence of gifted students in science; and (4) G/T experts regarded ‘product-oriented education’ and ‘ICT device-oriented education’ as important and effective types of education programs for fostering ICT competencies of gifted students in science.
키워드(Keyword) 과학영재   정보통신기술   ICT 역량   ICT 역량교육   Gifted education in Science   ICT   ICT competency   ICT education  
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