• 전체
  • 전자/전기
  • 통신
  • 컴퓨터
닫기

사이트맵

Loading..

Please wait....

국내 논문지

홈 홈 > 연구문헌 > 국내 논문지 > 한국정보통신학회 논문지 (Journal of the Korea Institute of Information and Communication Engineering)

한국정보통신학회 논문지 (Journal of the Korea Institute of Information and Communication Engineering)

Current Result Document : 13 / 26 이전건 이전건   다음건 다음건

한글제목(Korean Title) 다중 키넥트 센서 기반의 운동 자세 추정 시스템 설계 및 구현
영문제목(English Title) Design and Development of the Multiple Kinect Sensor-based Exercise Pose Estimation System
저자(Author) 조용주   박경신   Yongjoo Cho   Kyoung Shin Park  
원문수록처(Citation) VOL 21 NO. 03 PP. 0558 ~ 0567 (2017. 03)
한글내용
(Korean Abstract)
본 연구에서는 다수의 키넥트 센서를 이용하여 효율적인 실시간 운동 자세 추정 시스템을 설계하고 개발하였다. 이 시스템은 정면과 측면에 키넥트 센서를 사용하여, 한 개로 추적이 어려웠던 사용자의 특정 자세 (예를 들어, 무릎 컬 또는 런지)를 보다 정확하게 측정하고 인식하는 것을 목적으로 한다. 그리고 추후 다양한 자세를 지원할 수 있도록 확장 가능하고 모듈화 된 방법으로 설계되었다. 이 시스템은 여러 클라이언트와 유니티 3D 서버로 구성된다. 클라이언트는 키넥트 골격 데이터를 처리하여 서버로 전송한다. 서버는 다중 키넥트를 보정하고, 각도와 거리를 기반으로 한 특징 값 추출하며 여러 대의 키넥트로부터 계산된 특징 값의 가중 평균을 사용하여 자세 인식 모델을 기반으로 자세 추정 알고리즘을 적용한다. 본 논문은 다중 키넥트 센서를 이용한 인간 운동 자세 추정 시스템의 설계 및 구현 방법을 제시하고, 체험형 유니티 3D 운동 게임에 적용한 예시를 설명한다.
영문내용
(English Abstract)
In this research, we developed an efficient real-time human exercise pose estimation system using multiple Kinects. The main objective of this system is to measure and recognize the user’s posture (such as knee curl or lunge) more accurately by employing Kinects on the front and the sides. Especially it is designed as an extensible and modular method which enables to support various additional postures in the future. This system is configured as multiple clients and the Unity3D server. The client processes Kinect skeleton data and send to the server. The server performs the multiple-Kinect calibration process and then applies the pose estimation algorithm based on the Kinect-based posture recognition model using feature extractions and the weighted averaging of feature values for different Kinects. This paper presents the design and implementation of the human exercise pose estimation system using multiple Kinects and also describes how to build and execute an interactive Unity3D exergame.
키워드(Keyword) 멀티 키넥트 센서   운동 자세 추정   대화형 운동   운동 응용프로그램   Multiple Kinect sensors   Exercise Pose Estimation   Interactive Exercise   Fitness Applications  
파일첨부 PDF 다운로드